Personalized Care
De zorgoplossing binnen de neurologie die alles verandert voor patiënten en zorgprofessionals

“NOOIT MEER EEN NUMMER”

De zorg staat onder druk. De werkdruk is onhoudbaar, de zorgvraag enorm en de regeldruk en administratie vreten tijd. Het overgrote deel van de zorgprofessionals blijft aanlopen tegen protocollen, tijdgebrek en beperkte financiële middelen.

Stel je voor, dat je als neuroloog of apotheker de tijd en aandacht hebt om patiënten op maat te helpen, zodat zij zich nooit meer een nummer voelen en tegelijkertijd het werk behapbaar en betaalbaar te houden?

Waarom slagen slechts enkele zorgprofessionals hierin?
Wat doen zij, wat jij nog niet weet?

Ze hebben Personalized Care ingevoerd. Personalized Care is namelijk de enige manier om de patiënt op het hoogste niveau te helpen en tegelijkertijd het werk behapbaar en betaalbaar te houden, nu en in de toekomst.

ZorgkompaZ - Maryse Spapens

De 5 belangrijkste kenmerken voor succes


De vijf belangrijkste kenmerken van neurologen en apothekers in ziekenhuizen die succesvol Personalized Care invoeren zijn:

  1. Besef dat de zorg onhoudbaar dreigt te worden als er niets verandert
  2. Open staan voor gedeelde regie met de patiënt
  3. Ervaring met multidisciplinaire samenwerking
  4. Bereidheid om buiten de bestaande kaders te denken
  5. Begrijpen dat je de sleutel voor verandering zelf in handen hebt

Wat is Personalized Care?

Binnen Personalized Care werken wij met de zogenaamde ABC methode, die is gebaseerd op een simpel en wetenschappelijk onderbouwd gezondheidsbelevingsmodel (*).

Het ABC model geeft inzicht in drie cruciale pijlers:

  • Acceptatie – Hoe gaat de patiënt om met zijn diagnose?
  • Beleving – Hoe ervaart de patiënt zijn gezondheid?
  • Controle – In hoeverre voelt de patiënt regie over zijn behandeling?
 
Met het ABC model help je patiënten steeds zelfstandiger worden, waardoor ze steeds hoger scoren op acceptatie, beleving en controle.
 
Dit is de stap die alles lichter maakt. Met Personalized Care zul je ervaren dat maatwerk zonder extra financiële middelen en werkdruk binnen handbereik ligt.

 

(*) het model is ontwikkeld door professor Sjaak Bloem aan de Nyenrode Universiteit Gezondheidsbeleving en zorg op maat | Geron

“We hoeven niet méér te doen – we moeten het slimmer doen.”

De meeste neurologen en apothekers die horen over Personalized Care hebben de reactie: “Hier hebben we geen tijd voor, we hebben nu al last van een enorme werkdruk.”

Personalized Care is geen extra taak op je lijstje. Het is een andere manier van kijken. Een manier die bewezen tijd, geld én energie bespaart. En die zorgt dat jij als professional weer kunt doen waarvoor je ooit gekozen hebt: écht het verschil maken.
Door de juiste patiënten zelfstandig te maken, bespaar je tijd, die je weer kunt investeren in de zorg voor andere patiënten die juist meer aandacht nodig hebben om hun regie te pakken. Het is een opwaartse spiraal.

Je begint klein en het effect wordt steeds groter. En ondertussen zal je steeds meer tijd overhouden voor de echte patiëntenzorg.

“Zorg op maat mag geen extra geld kosten”

Een misvatting over Personalized Care is, dat het een extra kostenpost is. Het is juist een methode om slimmer met bestaande middelen om te gaan. Het is bewezen, dat door behandelingen beter af te stemmen op de individuele patiënt, onnodige kosten voor bijvoorbeeld ongeplande telefoontjes en polibezoeken tussendoor en ineffectieve behandelingen drastisch worden verlaagd.
Zorgverzekeraars vergoeden nu nog alleen op basis van de productie, en niet de gesprekken met patiënten. De toekomst is, dat Personalized Care onderdeel is van een zorgvergoeding.

Tot die tijd kom ik ziekenhuizen, waarmee ik samenwerk, tegemoet door via mijn eigen netwerk aan subsidies te komen, waardoor deze belangrijke innovatie financieel haalbaar is.

De voordelen voor patiënten, zorgprofessionals en ziekenhuizen

Personalized Care maakt het mogelijk om tot in detail te begrijpen hoe een patiënt zijn gezondheid beleeft, waardoor behandelingen direct aansluiten bij diens unieke behoeften en reacties.

Het zorgt ervoor dat patiënten de juiste benadering krijgen. Door direct aan te sluiten bij wat de patiënt nodig heeft, is hij of zij meer gemotiveerd, meer therapietrouw en heeft meer zelfregie, waardoor hij minder vaak hulp nodig heeft.

Dit verhoogt niet alleen de effectiviteit van zorg, maar verlaagt ook de werkdruk voor neurologen en apothekers, omdat ze niet langer afhankelijk zijn van standaardprotocollen, maar precisie kunnen bieden.

Tegelijkertijd bespaart het ziekenhuizen kosten, doordat medicatie en zorg efficiënter worden ingezet, ziekenhuisopnames korter duren en patiënten meer betrokken zijn bij hun eigen gezondheid.

Mijn methode: de Personalized Care roadmap

Ik neem je graag mee naar de 3 fases van de Personalized Care Roadmap, de methode waarmee ik ziekenhuizen help om behandelingen op maat te kunnen bieden.

Fase 1: het fundament

In de eerste fase leggen we het fundament, want: we kunnen pas echt persoonlijk worden, als we eerst begrijpen waar we nu staan.

Natuurlijk starten we eerst met een kick-off binnen de afdeling om de doelstelling en verwachtingen helder te krijgen, een projectteam samen te stellen en draagvlak te creëren voor Personalized Care.

Dan volgt de inventarisatie: “Wat werkt al goed in ons zorgpad? En waar lopen patiënten vast of haken ze af?” Door het hele proces langs te lopen, krijgen we messcherp in beeld waar de winst te behalen valt – vaak op plekken die nu juist onnodig tijd en energie kosten.”

Vervolgens gaan we differentiatie aanbrengen, want: niet elke patiënt past in hetzelfde stramien. En dat hoeft ook niet.

Sommige patiënten hebben aan een kort, krachtig contact genoeg. Anderen hebben juist behoefte aan wat meer tijd. Als je dat weet, kun je gaan schuiven en middelen efficiënter inzetten. Zorg op het juiste moment is vaak effectiever dan méér zorg. Kleine aanpassingen in timing kunnen een wereld van verschil maken.
Ook kijken we naar de vorm: Waarom altijd fysiek, als het ook digitaal kan – of juist andersom? De vorm wordt een keuze, geen automatisme.

Het resultaat van fase 1 is dat je dus niet méér gaat doen, maar slimmer gaat differentiëren. Dáár begint het verschil.

Fase 2: Patiëntbeleving en het ABC-model

In de tweede fase staat de patiëntbeleving centraal en maken we de stap van van goede zorg naar zorg die mensen raakt. Waarin patiënten zich niet alleen geholpen voelen, maar ook erkend, gezien, gesteund.

Als eerste brengen we de beleving van patiënten in beeld met het ABC-model. Goede zorg gaat niet alleen over klinische uitkomsten, maar ook over persoonlijke voorkeuren. En juist daar ligt veel winst.

Als we samenwerken, begeleiden we jullie team in hoe ze patiënten kunnen helpen hun diagnose of klachten te accepteren.
Acceptatie ontstaat niet door extra gesprekken, maar door de kwaliteit van contact op het juiste moment.

Ook helpen we het team om beter aan te sluiten bij de beleving van patiënten. Door direct aan te sluiten bij wat de patiënt nodig heeft, is hij of zij meer gemotiveerd, meer therapietrouw en heeft meer zelfregie, waardoor hij minder vaak hulp nodig heeft.

Vervolgens leren we het team hoe ze patiënten kunnen laten voelen dat ze invloed hebben, ook al zitten ze in een kwetsbare tijd waarin ze de grip op hun lijf of leven kwijt zijn geraakt. We laten patiënten meedenken en meebeslissen over het hoe van hun zorg, niet alleen het wat. En we begeleiden het team in hoe je mensen dat gevoel van controle kunt geven, zonder onrealistische verwachtingen te scheppen.

Fase 3: Duurzame inbedding van Personalized Care

In fase 3 zorgen we ervoor, dat personalized care geen los project wordt, maar een nieuwe standaard in jullie werkwijze – gedragen door het team, gevoeld door de patiënt.

In deze laatste fase draait alles om implementatie en duurzaamheid. We brengen het naar de praktijk. Zó dat het past, beklijft en zich blijft verbeteren.

Een belangrijk uitgangspunt wat ik hanteer in mijn aanpak is: We bouwen voort op wat er al is. We versterken wat werkt – en maken het menselijker waar dat nodig is.

En waar mogelijk automatiseren we delen van het proces – zodat er meer tijd vrijkomt voor écht contact.

We trainen ambassadeurs in jullie ziekenhuis en bouwen aan een cultuur waarin medewerkers zelfstandig vormgeven aan PC en elkaar versterken, inspireren en bijsturen.

We zorgen ervoor dat de nieuwe zorgpaden niet afhangen van een paar kartrekkers – maar gedragen worden door het hele team.

Personalized Care?
Aan jou de keuze!

Je hebt het hele verhaal gelezen. De keuze is nu aan jou.

Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, als je wilt veranderen. Of je gaat verder zoals je deed en loopt weer vast in het oude patroon van hoge werkdruk en te weinig persoonlijke aandacht voor de patienten.

De ziekenhuizen, die ons hebben gevraagd om hen te helpen bij de implementatie, kozen hiervoor, omdat Personalized Care niet alleen geld en tijd bespaart, maar het werk ook sterk vereenvoudigt.

Zij wisten, dat zij dit zonder professionele hulp nooit op een soepele wijze ingebed zouden krijgen in hun organisatie.

Als dit je aanspreekt, dan kijk ik ernaar uit om persoonlijk met je in gesprek te gaan en je te helpen bij het succesvol integreren in jullie zorgpaden, zodat je patiënten zich nooit meer een nummer voelen.

Neem contact op of plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Over Maryse Spapens

”Mijn missie is helder: zorg moet zich aanpassen aan de patiënt – niet andersom. En ik stop niet totdat dit de nieuwe standaard is.”

Mensen vragen mij vaak waarom ik me hard maak voor Personalized Care. Ruim 30 Jaar ben ik apotheker geweest waarvan 12,5 jaar in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. Er was een punt waarop ik niet langer kon toekijken hoe patiënten vastliepen in standaardzorg.

Ik zag patiënten die chemo ondergingen die iedere paar weken extra moesten terugkomen naar de dagbehandeling om de bijwerkingen van de chemo te voorkomen. Mensen die al zwaar vermoeid waren, die dubbelop moesten komen, die altijd iemand moesten meenemen, terwijl er gewoon een alternatief geneesmiddel was wat gewoon thuis zou kunnen worden toegediend door een verpleegkundige aan huis.

Ook ben ik nooit vergeten dat een man vertelde over zijn vrouw die moeilijke aderen had, waardoor het inbrengen van een infuus, wat regelmatig nodig was, grote problemen gaf. De vrouw zag er altijd als een berg tegenop om naar het ziekenhuis te komen. Toen ik vertelde dat er ook een alternatief was, een makkelijk toe te dienen injectie, ging er een wereld voor haar open. Ik was verbijsterd: hoe kon dit de standaardzorg zijn?

De transformatie in MS zorg

Ook herinner ik me een belangrijk sleutelmoment. Er stond een vrouw met MS aan mijn balie met een geldig recept van de neuroloog uit mijn ziekenhuis. Toch moest ik haar nee verkopen, omdat ik het niet kon bestellen, ook al was het een in Nederland geregistreerd medicijn.

Ik voelde aan alles dat dit niet was waarom ik ooit apotheker was geworden: namelijk om mensen te helpen. Samen met twee neurologen hebben we ons als de drie musketiers vastgebeten om dit te veranderen. Ik begon met gesprekken met MS patiënten en vroeg wat ze nodig hadden. Ik ontdekte dat voor ieder MS geneesmiddel er een andere apotheek was. Niet regionaal, maar landelijk. Het heeft 4 jaar geduurd voordat ik de eerste patiënt in mijn eigen ziekenhuis het juiste geneesmiddel kon leveren. Ik was de eerste apotheker die dit was gelukt.

Daarna heb ik ruim honderd apothekers en apothekersassistenten in ruim 50 ziekenhuizen opgeleid om gespecialiseerde zorg te leveren en dit doen ze in samenwerking met de neurologen en de MS-verpleegkundigen.

Mijn missie is helder: zorg moet zich aanpassen aan de patiënt – niet andersom. En ik stop niet totdat dit de nieuwe standaard is.

Klaar om te ontdekken wat Personalized Care voor jullie kan betekenen?

Neem contact op of plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

ZorgkompaZ - Icoon